sZIP Spendanalyse geeft gemeente handvat voor verdere inkoop professionalisering

In Maart 2017 werden wij door een gemeente gevraagd een offerte te maken voor een ‘spendanalyse’ voor hun uitgaven van de jaren 2014-2016. Nadat uit meerdere aanbiedingen sZIP als beste partij was geselecteerd, kon eind April worden gestart met het verwerken van de data. De data dump bleek sterk ‘vervuild’ te zijn; gelukkig kon gebruik worden gemaakt van een eigen sZIP ‘analyse-tool’ waardoor er al na enkele dagen een aanvang kon worden gemaakt met de analyse.

Binnen 4 weken waren de uitgaven in een gestandaardiseerde categorisatie-matrix verwerkt en bood de analyse een inzage in:

  • Pareto analyse leverancier-omzet
  • Pareto analyse leverancier-order
  • Top 25 leveranciers in aantal facturen
  • Spend per categorie
  • Top 25 leveranciers
  • Spend per budgethouder

Tevens is er een voorstel gedaan tot een verbeterde inkoop efficiency (order proces, factuur verwerking, verplichtingen administratie en contract management), met daaraan gekoppeld een besparingspotentieel per categorie.

De gemeente was zeer onder de indruk van de analyse en het advies, met name omdat het hun een betrouwbare basis bood voor een volgende stap in hun verdere inkoop professionalisering. Uiteraard waren wij blij met deze reactie van een zeer tevreden klant!

Wilt u meer weten over onze spendanalyse-tool, neem dan contact met ons op via info@szip.nl