Sandra Draisma

Sandra Draisma

Draisma Inkoopadvies
Sandra Draisma (1980) is gehuwd en moeder van 2 kinderen. Vanaf 2000 zit Sandra in het inkoopvak en heeft ze al in diverse organisaties gewerkt. Sinds 2013 is ze zelfstandige geworden.

Introductie

Wat voor Sandra Draisma in 2000 begon als een baan via het uitzendbureau als assistent inkoper bij Airbus Defence and Space Netherlands (voorheen Fokker Space) is uitgegroeid tot een zelfstandige onderneming ‘Draisma Inkoopadvies’. Gedurende de afgelopen 15 jaar heeft Sandra zich alle facetten van het inkoopvak eigen gemaakt. Van bestellen van meubilair tot het succesvol uitvoeren van Europese aanbestedingen voor o.a. verzekeringen, maar ook het implementatie- en contractmanagement.

Collega’s typeren haar als betrokken, omgevingssensitief, betrouwbaar, doortastend, kritisch en klantgericht. Voor Sandra is de zin ‘zo doen we het al jaren’ een uitdaging om ervoor te zorgen dat ‘goed genoeg’ omgezet wordt in een beter resultaat voor de organisatie. Sandra heeft al een aantal maal aangetoond, dat door goed de mogelijkheden op te zoeken van de verschillende aanbestedingsprocedures, deze aan te laten sluiten bij de behoefte van de organisatie en de marktsituatie, je een verrassend resultaat kunt boeken (zie hiervoor de case ‘Aansprakelijheids-verzekering’).

Binnen de functie van inkoopadviseur is Sandra onder andere verantwoordelijk voor het opstellen van grote Europese aanbesteding strategieën, aanbestedingsdocumenten, zoals selectie- inschrijvings- en contractdocumenten, beoordelingsmethodieken en gunningsadviezen.

Kennis & Ervaring

Sandra heeft haar ervaring vooral opgedaan binnen de publieke sector, versterkt door het behalen van Nevi 1 en Nevi 2 (tactisch en strategisch) en het volgen van incompany trainingen en workshops. Hoe complex een aanbesteding ook kan zijn, Sandra weet de klant op een kordate wijze ondersteuning te bieden en zaken terug te brengen naar de basis. Haar kracht is luisteren en omdenken.

Sandra heeft ruime ervaring met het leiden van (complexe) Europese aanbestedingen voor verschillende disciplines binnen de organisatie (facilitair, verzekeringen, dienstverlening subsidietrjacten, etc). Hierbij heeft zij verschillende inkoopmarktonderzoeken ingezet en gebruik gemaakt van o.a. de openbare- en onderhandelingsprocedure. Daarnaast kan ze ondersteuning bieden bij het implementatie- en contractmanagement en heeft ze aspirant inkopers gecoacht en ge- enthousiasmeert voor het inkoopvak. Ook heeft zij ervaringen opgedaan als lid in een klachtencommissie (zie case ‘klachtencommissie Europese aanbesteding’).

Een greep uit de werkgevers/opdrachtgevers

Gemeente Zoetermeer, Gemeente Den Haag, Politie Nederland (voorheen Politiekorps Haaglanden), Florence