Oude treinen – nieuwe deuren

Oude treinen met nieuwe deuren
Door: Glenn de Vries
glenn-de-vries

Voor de Nederlandse Spoorwegen heeft Glenn de Vries een Europese aanbesteding begeleid voor het kopen van nieuwe deuren in een gemoderniseerde trein.
Eens in de 18 jaar worden treinen, volledig gemoderniseerd en voorzien van de huidige en moderne technologieën. Zo start in 2016 de modernisering van de VIRM (de Intercity) en wordt de huidige trein compleet gestript. Ik mocht voor NedTrain (de Overhaul van de NS) drie Europese aanbestedingen begeleiden (Nieuwe remwerkbalken, nieuwe daken en nieuwe deuren), waarvan ik de nieuwe deuren kort wil toelichten.

Op het moment dat je diensten of producten inkoopt, welke een veiligheid kritisch karakter hebben en waar reizigers gebruik van maken, dan komt er vaak meer bij kijken dat het standaard Inkoopproces. In dit geval koop je deuren in, welke mogelijkerwijs niet bij de OEM’er (Oorspronkelijke leverancier) vandaan komen, maar wel dezelfde karakter eigenschappen moet bezitten. Denk aan krachten op het materiaal, samenwerking met andere onderdelen, maar ook certificeringen en toelating van IL&T, een toelatingsinstituut dat akkoord geeft op nieuwe of gewijzigde onderdelen.
Voordat je dus uit kan komen op een nieuwe leverancier, dient een aanbesteding goed te worden voorbereid en dienen de tussentijdse kwaliteitsstappen goed moeten worden gedocumenteerd.
Een goede samenwerking tussen SQA (Supplier Quality) Engineering en Inkoop is essentieel, in het maken van de juiste keuzes. Door het houden van kwaliteitsaudits en het maken van leveranciersanalyses, werk je samen met de leverancier naar een prototype welke getest en toegelaten in de trein wordt geïnstalleerd.

Zo kan de VIRM voor de komende 18 jaar weer het spoor op en kunnen we zeker zijn dat treinen worden voorzien van veiligheidsgegarandeerde onderdelen, die afgestemd zijn en dezelfde of betere karakter eigenschappen hebben als het oorspronkelijke materiaal.